MACAM MANA JERAGAT BOLEH MUNCUL?

➤ Punca Jeragat 1 > Matahari
Sinar matahari mengandungi sinar UB A & B yang menyebabkan kerosakan sel kulit. UV B merosakkan sel bawah kulit dan UV B pula sel luar kulit. Jadi, untuk hilangkan jeragat, punca utama jeragat ini mesti diatasi. Kesan sinar UV ini bukan saja menyebabkan pigmentasi / jeragat malah boleh membawa kepada masalah kanser kulit.


➤ Punca Jeragat 2 > Kehamilan
Kebiasaannya wanita hamil akan mengalami banyak masalah kulit. Ini memang disebabkan oleh keadaan hormon yang tidak menentu. Jadi, ibu mengandung disarankan untk mengambil nutrisi yang cukup untuk memastikan kulit sentiasa sihat. Masalah yang biasa ialah kegatalan, kulit pecah, jerawat, ekzema dan jeragat. Pada sesetengah ibu, jeragat akan pudar dan hilang selepas bersalin. Tetapi ramai juga terus mengalami jeragat.


➤ Punca Jeragat 3 > Rawatan Hormon
Kajian menunjukkan ramai wanita yang menjalani rawatan hormon (pil) banyak mengalami masalah jeragat. Punca jeragat ini menyebabkan hormon menjadi tidak stabil. Ramai yang berkata jeragat tumbuh selepas mereka ambil perancang kehamilan.


➤ Punca Jeragat 4 > Ubat- ubatan
Pengambilan beberapa jenis ubat yang memberi ‘side effect’ pada keupayaan kulit untuk merawat dan menghasilkan baru dengan aktif. Ini punca jeragat yang jarang kita sedar.


➤ Punca Jeragat 5 > Wangian
Pewangi, sabun wangi dan kosmetik yang menyebabkan tindak balas ‘phototoxic‘ juga adalah diantara punca terjadinya jeragat. Oleh dicadangkan untuk memilih produk atau ubat yang lebih natural seperti suplemen.


➤ Punca Jeragat 6 > Hypothyroidism
Ia juga dikenali sebagai keadaan dimana paras hormon tiroid rendah.


Tapi,
Awak jangan risau.
Saya boleh tolong awak kurangkan jeragat dengan VITA E dan VITA C SHAKLEE.


👠 VITA E
Terkenal sebagai vitamin awet muda. Ia juga dikatakan melambatkan proses penuaan. Selain itu VITA E juga dikatakan membantu keseimbangan hormon dan mengawal kadar minyak dalam liang kulit. VITA E juga membantu mengurangkan kesan kulit jeragat selain pengambilan beta carotene. VITA E sangat membantu bagi mereka yang mempunyai masalah kulit yang berminyak. Ia membantu hilangkan jeragat teruk di bahagian pipi dan hidung wanita.


👠 VITA C
VITA C memberikan kolagen supaya kulit lebih kenyal. Kekurangan kolagen dalam tubuh membuatkan kulit awak mudah lebam dan kering serta bersisik. Kolagen yang cukup menjadikan kulit awak lebih bersinar dan gebu. VITA E boleh dimakan bersama VITA C untuk mendapatkan kulit yang lebih sihat dan bermaya. Selain itu juga VITA C ini mampu mencerahkan kulit awak secara semulajadi.


Jadi, kalau awak ada masalah jeragat yang teruk, jom atasi masalah tersebut dengan VITA E dan VITA C SHAKLEE. Boleh whatsapp (014-2608942) saya untuk mencuba. Best deal, best price.





Comments

Popular posts from this blog

BUBUR CHA CHA TEPUNG GANDUM

MASALAH KEPUTIHAN

RESEPI SPAGHETTI BOLOGNESE HOMEMADE 🍝